Passeli Merit taloushallintoon
Toiminimen kirjanpito itse helposti ja tehokkaasti
Oletko perustanut tai vasta perustamassa toiminimeä ja etsit yrityksellesi parasta kirjanpito-ohjelmaa.
Yhdenkerainen vai kahdenkertainen kirjanpito
Toiminimen kirjanpito voi olla yhdenkertaista tai kahdenkertaista
Mutta mitä termit sitten tarkoittavat ja milloin toiminimiyrittäjän kannattaa tai pitää tehdä kahdenkertaista kirjanpitoa?
Yhdenkertainen kirjanpito on aina maksuperusteista ja kirjaukset tehdään yhdelle tilille.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että tulo kirjataan yhdelle tilille ja sille päivälle, kun raha on saatu esimerkiksi laskusta tai käteismaksusta. Samaa koskee ostoja.
Kahdenkertaisessa kirjanpidossa kirjaukset tehdään suoriteperusteisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että tapahtuma kirjataan kahdelle eri kirjanpitotilille. Ensimmäisen tilin vasemmalle puolelle debetiin ja toisen tilin oikealle puolelle kreditiin. Debet kertoo mihin raha kohdistuu ja kredit sen, mistä raha on tullut.
Jos ulkoistat toiminimesi kirjanpidon, tekee kirjanpitäjäsi sen luultavasti kahdenkertaisena vaikka yhdenkertainen kirjanpito olisi mahdollista. Tästä syystä kirjanpito-ohjelmiston hankinta on aina järkevää. Voit hankkia ohjelmiston, jossa voit itse hoitaa osto- ja myyntilaskut, kun taas kirjanpitäjäsi taas ottaa vastuun kirjanpidon tehtävistä. Kun kaikki toiminnot hoidetaan yhdessä ja samassa ohjelmassa, on myös toiminimen kirjanpidon tekeminen nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.
Jos kuitenkin päätät tehdä toiminimesi kirjanpidon itse yhdenkertaisena, muista tarkistaa, että toiminimesi on siihen oikeutettu. Alla olevista ehdoista saa täyttyä vain yksi. Jos alla olevista ehdoista täyttyy enemmän kuin yksi, tulee toiminimesi tehdä kirjanpito aina kahdenkertaisena.
- Taseen loppusumma on yli 100 000 euroa.
- Toiminimesi liikevaihto tai sitä vastaava tuotto on yli 200 000 euroa.
- Toiminimesi palveluksessa on keskimäärin yli 3 henkeä.
Passeli Meritin avulla voit hoitaa halutut taloushallinnon työtehtävät kuten laskutuksen itse ja ulkoistaa toiminimen kirjanpidolliset tehtävät Passeli Meritiä käyttävälle kirjanpitäjälle. Toki toiminimen kirjanpidon tekeminen itse Passeli Meritin avulla on helppoa.
Apunasi arjen pyörityksessä
Tiedämme, että yritystoiminnan pyörittäminen on monimutkiasta ja aikaa vievää. Haluamme helpottaa arkeasi ja varmistaa, että taloushallinnon työt eivät kuormita sinua enempää kuin on tarvis.
Toiminimen kirjanpito-ohjelma jolla aikaa jää elämiseen
Passeli Meritissä toiminimen ja pienyrityksen kirjanpidon laatimista helpottavat ohjelman automaattiset kirjaukset, joiden ansiosta esimerkiksi ostolaskujen kirjaaminen tapahtuu helposti. Et joudu siis sen syvällisemmin pohtimaan kahdenkertaisen kirjanpidon vaatimia debettejä ja kredittejä, vaan kirjaukset tapahtuvat automaattisesti.
Laskuttaminen muutamalla klikkauksella
Luot toiminimesi laskun ja järjestelmä tekee kirjanpidon kirjauksen automaattisesti. Kaiken lisäksi saat samalla täysin ammattimaisen näköisen laskun, jonka voit lähettää asiakkaalle joko pdf-laskuna, verkkolaskuna tai kirjeenä suoraan ohjelmasta. Kätevää, eikö?
Pienyrityksen, kuten toiminimen kirjanpito ja laskuttaminen on nopeaa kun sen tekee oikealla ohjelmalla.
Myös suoritusten kirjaus on automatisoitavissa. Voit vihdoin keskittyä olennaiseen.
Toiminimen tilinpäätös ja verolilmoitus - kuulostaa vaikealle mutta ei ehkä olekaan
Passeli Meritiä käyttävä selviää tästä onneksi hyvinkin helpolla, sillä kirjanpito-ohjelma kirjaa myös toiminimen arvonlisäverot automaattisesti oikeille kirjanpidon tileilleen.
Tilinpäätöshetkellä on vain tarkistettava tietojen paikkansapitävyys ja huolehdittava muista tilinpäätöstoimista.
Kokeile itse
Toiminimen kirjanpidon ei tarvitse olla hankalaa
Talouhallinnon työt voi hoitaa myös itse helpon kirjanpito-ohjelman avulla. Voit hoitaa koko taloushallinnon itse tai jakaa tehtävät kirjanpitäjäsi kanssa. Pienyrittäjien tarpeisiin suunniteltu Passeli Merit auttaa toiminimiyrittäjää taloushallinnon töissä. Voit tehdä taloushallintoa yhdessä kirjanpitäjäsi kanssa tai ihan itse.
Kokeile 30 päivää
Haluamme tietenkin, että olet varma päätöksestäsi
Tiedämme, että Passeli Merit auttaa toiminimen ja pienyritysten kirjanpidossa. Kun yrityksesi tila on jatkuvasti selkeä, on tulevaisuuden suunnittelu helpompaa. Uskomme, että Passeli Merit on sinulle oikea ratkaisu. Kokeile vaikka itse.
Voit pyytää esittelyn tai kokeilla itse. Tai vaikka molempia!
Tietopaketti toiminimen taloushallintoon
Miten toiminimen kirjanpito laaditaan, mitä se vaatii ja millainen on hyvä kirjanpito-ohjelma juuri toiminimelle? Tutustu tietopankkiimme.
Helppo kirjanpito-ohjelma toiminimelle
Toiminimen kirjanpidon ei tarvitse olla hankalaa ja aikaa vievää puuhaa, sillä toiminimen kirjanpidon voi hoitaa myös itse helpon kirjanpito-ohjelman avulla.
Pienyrittäjien tarpeisiin löytyy sopivia laskutus- ja kirjanpito-ohjelmia, joiden avulla kirjanpidon aloitus on mutkatonta vaikka ei olisi kirjanpidon ammattilainen.
Toiminimen perustaminen: ohjeet tulevalle yrittäjälle
Toiminimen perustaminen on tänä sähköisten palveluiden aikakautena hyvin helppoa – itse perustamisilmoituksen saa annettua muutamassa kymmenessä minuutissa. Tätä ennen on kuitenkin tärkeää panostaa hyvin laadittuun liiketoimintasuunnitelmaan, jotta liiketoiminta lähtee mahdollisimman sujuvasti liikkeelle.
Katsotaan erilaisia asioita, joita toiminimen perustaminen vaatii.
Mitä toiminimen kirjanpito vaatii ja miten se laaditaan?
Toiminimen kirjanpito vaatii pääsääntöisesti samoja asioita kuin muidenkin kirjanpitovelvollisten kirjanpito. Tärkeimmät velvollisuudet, jotka kirjanpidon tekijää koskevat, voidaan jakaa seuraaviin osioihin:
- juoksevan kirjanpidon laatiminen
- oma-aloitteisten verojen ilmoittaminen
- palkanlaskenta
- tilinpäätöksen laatiminen ja veroilmoituksen antaminen
Perehdytään näihin seuraavaksi tarkemmin.
Passeli Merit - taloushallinnon kokonaisuus kaikkiin tarpeisiin
Valitse Passeli Meritin kolmesta taloushallinnon kokonaisuudesta oikea juuri sinun yrityksesi tarpeisiin
Standard
19,99
€ / kk
-
Yksi käyttäjä
-
Lisäkäyttäjät lukuoikeudella
-
Lisenssi sisältää 2 yritystä
-
Lisäyritykset (lisäveloituksella)
-
Sähköinen laskutus
-
Kirjanpito
-
Varastolaskenta yhdelle varastolle
-
Verkkolaskujen lähettäminen ja vastaanotto
-
Laskurahoitus
Pro
Suosituin
29,99
€ / kk
-
Kaikki Standardin toiminnot ja paljon muuta
-
Käyttöoikeuksien hallinta
-
Lisäkäyttäjät (lisäveloituksella)
-
Saapuvien verkkolaskujen kierrätys
-
Hinnastot ja alennukset
-
Toistuvat laskut
-
Useita varastoja
-
API-rajapinta
Premium
39,99
€ / kk
-
Kaikki Pro-tason ominaisuudet ja paljon muuta
-
Myyntitilaukset, tarjoukset, ennakkolaskut
-
Rajoittamaton määrä dimensioita
-
Koontilaskujen laadinta
-
Viivästyskoron laskenta ja viivästyskorkolaskut
Kysy lisää, autamme mielellämme
Voit olla meihin yhteydessä oheisella lomakkeella. Palaamme asiaan niin pian kuin mahdollista.
Palvelemme sinua myös:
- chatissä sekä verkkosivuilla, että ohjelman sisäällä.
- Puhelimitse numeroissa 09 3154 2040 (myynti) ja 09 4259 7827 (asiakaspalvelu)
- Visma Communityssä >>
Valitse siis halaumasi yhteydenottotapa, olemme täällä sinua varten.