Myyntikate - Mikä on myyntikate?
Myyntikate osoittaa, kuinka paljon myynnin tuotoista jää kattamaan kiinteitä kustannuksia.
Myyntikate osoittaa, kuinka paljon myynnin tuotoista jää kattamaan kiinteitä kustannuksia. Jos tuotot ylittävät kiinteät kustannukset, on liiketoiminta voitollista.
Myyntikatteen laskeminen
Myyntikate osoittaa, kuinka paljon myynnin tuotoista jää kattamaan kiinteitä kustannuksia. Jos tuotot ylittävät kiinteät kustannukset, on liiketoiminta voitollista.
Myyntikatteen laskeminen
Myyntikate lasketaan vähentämällä myyntihinnasta muuttuvat kustannukset:
Myyntihinta - muuttuvat kustannukset = Myyntikate
Esimerkki myyntikatteen laskemisesta:
Tuote myydään hintaan 199 euroa. Tämän tuotteen tuottamiseen liittyvät muuttuvat kustannukset ovat 39 eur / tuote. Tämä 39 eur sisältää tuotteen valmistuskustannukset, pakkauksen ja toimitukset. Myyntikate on siis 160 eur.
Tuotteen tai laitteiden kate
Voit laskea katteen yhdelle tuotteelle, tuoteryhmälle, osastolle tai koko yritykselle. Jos myyntikate on suurempi kuin kiinteät kustannukset, syntyy myynnistä tuottoa. Kiinteisiin kustannuksiin voivat kuulua esimerkiksi vuokraustilat, sähkö ja palkka työntekijöille.
Katetta prosentteina kutsutaan kateprosentiksi. Kun olet laskenut tuotteen, osaston tai muun vastaavan katteen, voit laskea sen kateprosentin. Se kertoo katteen prosenttiosuutena, ja se voi olla selkeämpi ja helpompi käyttää kun ei tarvitse tehdä vertailuja edellisiin vuosiin.
(Voittomarginaali * 100) / Myyntihinta = kateprosentti
Edellisessä esimerkissä kateprosentti on 160*100 / 199 = 80.4%.
80,4% kate tarkoittaa sitä, että myyntihinta kattaa kiinteät kulut ja toivottavasti myös tuottaa voittoa. Mitä suurempi kate , sitä vähemmän myyntihinta koostuu muuttuvista kustannuksista ja sitä enemmän se tuottaa.
Suojaosuus
Katetta ja kattavuutta olisi verrattava vain samantyyppisiin tuotteisiin tai palveluihin. Tämä johtuu siitä, että joillekin tuotetyypeille muuttuvat kustannukset voivat olla hyvin alhaisia, mikä tarjoaa korkean katteen, mutta kiinteät kustannukset voivat olla hyvin korkeita.
Vastaavasti kateprosentti voi olla hyvin alhainen johtuen suurista muuttuvista kustannuksista, joten tuote näyttää kannattamattomalta, mutta kiinteät kustannukset voivat olla pieniä.